Agedrup Skole logo

PBL

Projektbaseret læring

hvorfor arbejder vi med PBL?

Projektbaseret læring er en pædagogisk tilgang,   hvor eleverne arbejder med at udvikle og skabe   løsninger og produkter,   som tager sit   udgangspunkt i en udfordring eller problem i den   virkelige verden. I denne undervisningsform skal eleverne samarbejde om at bruge viden, færdigheder og feedback til at designe, producere  og forbedre deres arbejde. Produktet og processen præsenteres til sidst for et autentisk publikum det kunne fx være eksperter inden for   det felt, eleverne har   beskæftiget sig med.

Vi vil gerne arbejde endnu mere på denne måde, end vi allerede gør. Det vil vi for i højere grad at skabe ejerskab og motivation til læring blandt børnene. Vi tror på, at elever, der skal bruge det, de lærer til at løse relevante, virkelighedsnære udfordringer, vil opleve større grad af mening, fordi vi skaber en bro mellem teori og praksis og  dermed mellem skolen og ”det virkelige liv”. Samtidig vil den skabende proces, som PBL er, bidrage til elevernes kreativitet og innovative evner.

Billedet viser den proces, hvor ​personalet på Agedrup Skole har sammen formuleret, hvorfor vi gerne vil arbejdet med projektbaseret læring.